Tuesday 3 April 2012

3 SEBAB KENAPA OTOT TAK MEMBESAR

"Bayangkan korang dah 6 bulan membanting tulang, mengangkat beban, bermandi peluh tapi masih tak ada progress atau nampak sikit sangat beza. Mesti ada something wrong somewhere."

        Bukan senang nak jadi membesar. Walau dalam iklan supplement banyak cakap boleh gain 30lbs dalam masa 4 minggu tapi hakikat nya bukan senang. Tapi point yang paling penting korang kena tau ialah kemungkinan nak jadi besar tu tetap ada cuma kena kerja keras la. 

       Semua orang akan membesar tapi kalau dah 6 bulan korang workout still tak ada apa-apa perubahan, korang kena check balik korang punya latihan tu. Ada beberapa faktor yang boleh jadi penyebab korang punya progress terbantut. Biasanya bagi beginner, korang jangan lupa ambil kira waktu rest dan recovery. KENA INGAT!!! muscle akan grow dengan baik kalau cukup recover. Kalau muscle tak cukup recover, muscle akan terbantut untuk membesar. Cuba dapatkan rehat dan tidur yang mencukupi (LIHAT ENTRY JENIS-JENIS BADAN). 

     Selain daripada rehat dan recovery, ada 3 sebab lain yang menyumbang kepada terbantutnya pembesaran otot.

1. Makan tak mencukupi.
Jangan celarukan fikiran sama ada nak perut sixpack atau nak dapatkan size. Kalau korang dalam program nak buat size, pedulikan perut tu. Jangan diet sampai muscle pon tak dapat nk membesar. 
Jangan pulak fikir nak kena makan banyak korang melantak macam ada bela saka. Korang kena la ambil makanan yang berkhasiat, ikut keperluan badan ( boleh rujuk entry sebelum ni untuk tengok cara pemakanan bagi jenis badan masing-masing)

2. Terlalu nak ikut program-program yang advanced dan complicated
Okay cuba bayangkan sorang mamat ni dah workout selama 3 bulan dan buat bench press 100lbs untuk 3 sets. 5 reps untuk setiap set. Lepas tu dia rasa yang dia ada weak point untuk bench press tu jadi dia nak hapuskan weak point tu. Kemudian dia rasakan yang position yang paling bawah (bila besi bar sentuh chest) atau bila 3/4  daripada tangan diluruskan adalah limitting factor dia. Jadi dia cuba cara lain macam explosive press atau turun separuh naik habis, turun habis naik separuh. Kat sini apa yang korang nampak..?
Tak nampak apa-apa..?? Sebenarnya apa yang nak disampaikan ialah mamat ni lemah dalam semua gerakan. (Bukan masa besi bar sentuh chest atau masa 3/4 daripada tangan diluruskan je). Sebab apa..? Sebab mamat ni baru angkat 100lbs je, so dia kena move turun dan naik bagi habis. Lainlah kalau dah tersekat sampai 220lbs-250lbs baru lah start cari kat mana weak point untuk pergerakan bench press tu. Selagi tak cecah berat tu, stick dengan pergerakan penuh.

3.Terlalu banyak kepelbagaian dalam latihan
 Korang sedia maklum, zaman sekarang ni senang. Nak belajar cara workout boleh bukak youtube je. Bersepah-sepah ada cara workout. Tak macam dulu macam tahun 2006-2007. Punya susah nak belajar rutin-rutin workout. Tak dinafikan banyak yang membantu tapi tak semua latihan dalam youtube semuanya bagus. Ada yang buang karan je. 
Apa yang jadi masalah kat sini kebanyakan orang akan cuba tukar program sekerap yang mungkin padahal satu-satu program tu belum lagi ada hasil. Faktor yang paling penting untuk cepat membesar adalah dengan menjadi kuat. Tapi bila selalu sangat set, reps, tempo untuk satu-satu latihan yang sama bertukar, tanpa ada tambahan beban akan mengakibatkan terlalu sedikit progress yang terhasil.
Contohnya minggu ni buat shoulder press pakai dumbells, minggu depan pakai kettlebells tapi berat maintain, tak ada perbezaan yang ketara. Lain la kalau pakai dumbells 35lbs, lepas tu pakai kettlebells 55lbs. Baru la ada perbezaan.


Jadi ni lah antara 3 faktor yang menjadi punca kenapa otot tak membesar. Cuba buat latihan dengan bijak untuk dapatkan hasil yang memuaskan. Salam.

2 comments: