Thursday 5 April 2012

5 KESALAHAN UTAMA DALAM LATIHAN UNTUK MEMBAKAR LEMAK

Mesti ada yang pernah alami situasi mula-mula masuk gym berat turun tapi lepas 2kg turun berat dah tak turun-turun dah. Kenapa jadi macam tu.?? Ada roadblock ke yang halang body fat untuk terus turun.?? Banyak yang saya perhati bila ada masalah berat badan pergi gym lepas tu sakit hati berat tak turun-turun. Sebenarnya ada 5 perkara yang penting yang menyebabkan penurunan berat badan tersekat. Dalam entry ni saya cuma nak sampaikan tentang latihan, bukan cara pemakanan. Mungkin saya boleh buat entry lain khusus untuk cara diet yang sihat dan betul. Okay jom kita tengok 5 kesalahan utama dalam latihan untuk membakar lemak.

1) Terlalu terdesak dan target yang terlalu singkat.
Ya, memang betul korang sakit hati bila nak beli seluar jeans tak ada size. Tapi jangan la sampai letak target nak turunkan berat badan dekat 15kg dalam 3 minggu. Bila dah target macam tu latihan mula la ke laut. Mula la buat program bakar lemak gila-gila sampai buat korang jadi lemah dan tak fit. Latihan macam ni tak berbaloi.
Penyelesaian dia senang je. Bila jejak kaki ke gym, jangan target nak turunkan berat badan. Target yang korang nak bertukar dari seorang yang lambat bergerak jadi seorang yang pantas dan kuat. Ni bermaksud fokus korang tertumpu kepada mengangkat bebanan yang lebih, membuat reps yang lebih, tambah kelajuan bila berlari atas treadmill dan sebagainya. Fikir yang korang nak jadi orang yang kuat dan sihat. 
Bila kapasiti fizikal korang bertambah baik, dengan secara automatiknya body fat korang akan menurun dan ini bermakna berat badan korang sedang menurun. Dalam masa sama badan pon makin cergas dan fit.

2)Kurangnya intensiti dalam latihan
Yang ni perkara paling biasa yang saya tengok di gym. Orang yang berbadan gemuk akan datang gym pergi kat treadmill lepas tu mula berjalan berlenggang sambil tengok tv kat atas kepala. Kalau inilah cara korang nak turun berat badan lupakan je lah. Kena ingat, latihan korang mestilah berintensiti tinggi.
Jangan la korang pergi amik dumbell 5 lbs. Intensiti tinggi ni maksudnya berat yang tinggi dan kelajuan yang pantas. Tolong la jadi orang yang cergas. Start fokus, amik beban yang berat dan mula workout macam bodybuilder. Jangan rehat lama. Cuba habiskan latihan dalam masa 45 minit je. 45 minit tu tak termasuk dengan stretching dengan warmup la.
Fokus kepada latihan-latihan compound macam squat, deadlifts dan lain-lain.Elakkan penggunaan mesin sebab mesin hanya akan "isolate"kan pergerakan korang jadi hanya satu-satu otot saja yang akan teransang.

3)Kurangnya latihan rintangan
Normal bagi sesiapa sahaja, bila nak turunkan berat dalam kepala cuma terbayangkan mesin treadmill dan mesin basikal. Lupakan semua tu. Tu cara tradisional dan kurang efektif. Kalau korang betul-betul serius nak turunkan berat badan, mula jadikan latihan rintangan sebagai latihan utama korang.
Latihan rintangan ni boleh melibatkan kedua-dua sama ada menggunakan beban (contoh: bench press) atau menggunakan berat badan korang sendiri (contoh: pumping atau TRX). Kebaikan latihan rintangan ialah korang dapat meningkatkan kadar metabolisme yang mana akan membakar lemak korang sepanjang hari. Ini jauh lagi bagus daripada korang buat latihan kardio secara perlahan dalam 30-60 minit.
Dan yang paling pastinya, untuk lakukan latihan rintangan, korang mestilah mengangkat beban yang berat. Jadi dumbell warna pink dalam gym tu bukan la workout partner yang bagus.

4)Terlalu kerap menukar program latihan dan tak fokus kepada progress
Pernah tak korang mula buat satu-satu rutin tu dan lepas 2 kali workout korang tukar rutin lain sebab ada orang cakap rutin yang baru tu lagi bagus.? Lepas tu korang jumpa pulak dalam youtube satu cara lain, korang tukar lagi rutin. Kalau macam tu gaya tak ke mana la. Terlalu sikit improvement yang korang akan dapat. Penting untuk korang cuba sesuatu rutin tu sekurang-kurangnya selama 4 minggu sebelum tukar rutin lain untuk dapatkan result yang bagus.
Kalau satu-satu rutin tu korang nampak kesan dia terlalu baik, korang boleh teruskan je rutin tu untuk tempoh 3 bulan. Korang cuma perlu beri tumpuan sepenuhnya kepada progress dan bukannya kepada mencari rutin atau program mana yan terbaik.

5) Jadi Ular Sawa kat luar gym
Yang ni maksud dia kat gym korang aktif tapi bila kat luar gym korang mula la jadi seorang yang sangat lembik dan pemalas. Cuba cari peluang untuk sentiasa bergerak aktif walau kat luar gym. Kalau ada masa pergi main badminton ,naik tangga dan jangan gunakan lif, berjalan kaki kalau nak pergi kedai-kedai yang dekat dan lain-lain. Barulah sentiasa aktif

Okay kat atas tadi 5 perkara yang korang kena atasi kalau korang nak dapat result yang baik.

Sekarang saya nak kongsi program untuk turunkan berat badan, Latihan ni korang boleh buat hari Isnin, Rabu dan Jumaat

Mulakan latihan dengan 5-10 minit warmup atas treadmill atau tali skipping.
Isnin- Superset : Bench Press 3 x 8-10 dan Squat 3 x 10-12
Rabu- Superset : Lat Pull Down 3 x 12 dan Dumbell Lunges 3 x 12-15
Jumaat- Superset : Military Press 3 x 8-10 dan Deadlift 3 x 10-12

Superset ni maksudnya korang buat selang seli contoh lepas buat bench press 10 kali terus buat squat 10 kali. Lepas tu rehat dalam 1 hingga 1 setengah minit ulang balik lagi 2 set.
Hari Selasa dan Khamis korang boleh rehat atau gian sangat nak datang gym korang buat HIIT. Berlari atas treadmill lari laju 15 saat dan perlahan 45 saat. Ulang laju perlahan laju perlahan selama 15 minit.

Selamat mencuba dan selamat maju jaya. Kalau ada yang dah cuba dan dapat result yang bagus nanti hantar la gambar kat qfsupplement@yahoo.com. Boleh share jadi motivasi kat kawan-kawan yang lain.

1 comment:

  1. Good link.Saye beli fitness gym workout di rumah je. Saye focus kan satu bahagian. Buat jadual. Alhamdulillah hasil berbaloi

    ReplyDelete